Základní škola Brno,
nám. Míru 3, příspěvková organizace

Metodik prevence

Školní metodik prevenceMgr. Lubomír Perka

Konzultační hodiny:
Pondělí  
/vždy po telefonické domluvě termínu/
Středa  
/vždy po telefonické domluvě termínu/

Mimimálí preventivní program školy na šk. rok 2024-2025 (bude vloženo)

PRAVIDELNÁ SETKÁNÍ SE ŠKOLNÍM METODIKEM PREVENCE - ŠK.ROK 2024/25:

ŘÍJEN
Naše téma měsíce:
  „Bezpečná cesta do školy, dopravní výchova“
Pro měsíc ŘÍJEN jsme se domluvili na těchto bodech:

1. Úkol – OMEZIT ZAPOMÍNÁNÍ KLÍČE K ŠATNÍM SKŘÍŇKÁM (zapomínání a půjčení univerzálu se eviduje).
2. Dodržování hygieny na WC (mýdlo a voda na zemi – nebezpečí úrazu,
    neplýtvat toaletním papírem – nebezpečí ucpání WC), nezdržujeme se o přestávkách zbytečně v prostorách záchodů.
3. V pátek umývání lavic = prázdné lavice i dole (hlavně 2. stupeň), židle nezvedat.
4. Volné hodiny ve vyučování (hlavně 2. stupeň) – rozmyslet si z důvodu již horšího počasí, zda půjdeme ven,
    nebo zůstaneme ve škole v hlídací hodině, z venku potom přicházíme až před začátkem další hodiny.
5. Chválím patronáty žáků 9.A nad dětmi v 1.A.
6. Bezpečná cesta do školy – pozor již zhoršená viditelnost, vhodné používat reflexní prvky a doplňky pro zvýšení 
    viditelnosti.
7. Akce Den otevřených dveří (24.10. odpoledne – pomohou žáci II. stupně) = připravit třídy a školu na návštěvu veřejnosti.
8. Rozvrh – stěhování tříd. Dbát na úklid ve třídě, nebrat cizí věci, při odchodu z cizí třídy po sobě UKLÍZET!
9. Internet – nenapodobovat na soc. sítích různé návody jak být zajímavý, které jsou často nebezpečné,
    hrozí i poškození zdraví (magnetky jako peersing atd…).
10. VAPOVÁNÍ (hlavně 2. stupeň) – dlouhodobý trend mezi mladistvými = náhražka cigaret – jde o návykové látky (nikotin),
    vdechují se i další chemické látky škodlivé pro naše zdraví. Prodej cigaret, alkoholu a užívání povoleno až od 18 let!


ZÁŘÍ
Naše téma měsíce:
   „Dodržování školního řádu, budování vztahů ve třídě; Kodex třídy“
Pro měsíc ZÁŘÍ jsme řešili a domluvili se na těchto bodech:

1. Úkol - Kodex třídy, jeho vytvoření (stačí kolem deseti bodů), základních pravidel   
            celého kolektivu pro tento školní rok a jejich dodržování
2. Začátek práce Žákovského parlamentu ve škole
3. Pohlídat si nábory a přihlašování do školních kroužků a jiných mimoškolních aktivit
4. Dbát o klidový režim mobilů dle školního řádu (uložení a vypínání)
5. Chválím patronáty nad dětmi v 1. A
6. Bezpečná cesta do školy - komplikování cesta do školy MHD (opravy v Brně),
            pozor na parkovišti před školou
7. Zdržování se ve vestibulu školy, užívání mobilů – bezpečnost průchodu
8. Pomáhat mladším a novým žákům v orientaci ve škole, v šatnách
9. Péče o školní majetek /obalit učebnice, úklid věcí ve třídách/
10. Dodržování hygienických pravidel ve škole - přezouvání, mytí rukou,
               zdržování se na WC, zákaz žvýkaček, …..
11. Pohlídat pořádek a upravenost tříd a chodeb - VOLBY 20.9.
12. Žáci 5.B budou v případě potřeby radit a pomáhat v šatně dětem z 1.A
       (odemykání, podávání věcí, deštníků, věšení kabátů, pomáhat a hlídat pořádek…)




Adresář služeb JMK
(zde)


Aktuálně:

Celý svět zaplňují informace o probíhajícím konfliktu, kterým se nelze vyhnout, proto bychom Vám rádi poskytli pár možných doporučení,
jak mluvit s dětmi o válečném konfliktu:

  • i když se Vás současná situace může osobně dotýkat, zkuste zamezit vzniku celkového neklidu v rodině, pro děti je důležitý pocit bezpečí,
  • při rozhovoru vybírejte pravdivé informace z ověřených zdrojů,
  • rozhovor veďte přiměřeně věku a vyspělosti dítěte,
  • nezaměřujte se jen na témata válečného konfliktu, mluvte i o normálních, běžných věcech,
  • nepředpokládejte, že pokud dítě není v místnosti, neslyší, o čem si dospělí povídají, může něco zaslechnout a špatně si to vyložit, zkuste tedy vést i Vaše rozhovory mezi  dospělými opatrněji,
  • buďte opatrní, pokud s Vámi děti sledují zprávy v TV, ne všechny vysílané záběry jsou vhodné pro psychiku dětí,
  • zároveň zkuste (i když je to těžké) pohlídat, jaké stránky Vaše děti navštěvují na internetu, popřípadě jim poskytnou "dospělácké vysvětlení a rameno", pokud už narazí na něco, co je šokuje,
  • zvláště starší děti jsou na internetu jako doma, promluvte si s nimi o nepravdivých a cílených dezinformacích na internetu,
  • nemluvte o těchto věcech před spaním, zkuste se večer zaměřit spíš na něco příjemného, o čem děti rády mluví,
  • je docela dobře možné, že má Vaše dítě spoužáka z některé země, která se konfliktu účastní, zkuste si s nimi popovídat o tom, jak je podpořit (víc zapojovat do kolektivu, mluvit o běžných věcech, pomáhat s různými školními věcmi, aby pro ně škola byla stále bezpečným místem) a zamezit případným konfrontacím a šikaně (i tak si děti někdy mohou věci přebrat), zkuste jim nějak podat, proč se jejich spolužák chová třeba jinak (bojí se o babičku, o dědečka apod.),
  • hlavně je nepřehlížejte, děti třeba nic neřeknou, ale vnímají své okolí a čekají na vysvětlení, protože ne všemu rozumí a ne vždy chápou "proč".

Pokud byste si rádi přečetli něco dalšího:

https://psych.fss.muni.cz/ukrajina/doporuceni/jak-mluvit-o-valce-s-detmi

......................................................................................................................................

_____________________________________________________________________

Formy rizikového chování dětí a mládeže:

1. Interpersonální agresivní chování - agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimedií,
                                                             násilí, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie

2. Delikventní chování ve vztahu k hmotným statkům – vandalismus, krádeže, sprejerství a další trestné činy a přečiny

3. Záškoláctví a neplnění školních povinností

4. Závislostní chování - užívání všech návykových látek, netolismus, gambling

5. Rizikové sportovní aktivity, prevence úrazů

6. Rizikové chování v dopravě, prevence úrazů

7. Spektrum poruch příjmu potravy

8. Negativní působení sekt

9. Sexuální rizikové chování


Problém šikany:

 Z hlediska šikany se rozlišuje šikanování:

  1. Verbální - přímé a nepřímé š.
  2. Fyzická - přímé a nepřímé š.
  3. Smíšená š.

Výskyt  příznaků u šikanovaných žáků:

-     nepozornost ve vyučování
-     zhoršení prospěchu
-     nadměrná omluvená absence
-     záškoláctví
-     poruchy sebehodnocení, selhávání v něm
-     celková nejistota a stále přítomný strach
​-     časté „ztráty“ věcí a peněz
 

10 tipů, jak předcházet kyberšikaně

  • Naučte děti chránit si soukromí a respektovat soukromí druhých
  • Naučte děti nereagovat na urážlivé zprávy
  • Mluvte s dětmi o tom, co přesně může být někomu druhému nepříjemné
  • Naučte děti blokovat konkrétní uživatele v komunikačních aplikacích
  • Vysvětlete dětem, ať urážlivé zprávy ukládají jako důkaz
  • Poznejte kamarády svých dětí
  • Mluvte se svými dětmi o všem, co na internetu dělají
  • Budujte důvěru svých dětí. Svěří se vám v případě, že se dostanou do problémů
  • Ujistěte děti, že není jejich vina, když je někdo obtěžuje
  • Vysvětlete dětem, jak důležité je chránit si heslo - hesla si musí chránit – nikomu nesvěřovat